-----------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------

 

#  주절과 종속절의 관계를 고민해보자

 

문장구조접근법은

<성문종합영어>교재에서 주장하는 

<5형식문형>을 기준으로 문법공부를 하는 한계를 벗어나, 좀더 길어진

<주절,기본문장, 5형식문형 + 종속절>이라는 문장구조중심의 접근법을 소개하는 의미가 강하다.

문법교재에서 일정부분에서만 다루던 문장구조를 접속사, 관계사, 분사구문의 영역에서

벗어나 문법전체의 구조를 논리적으로 문장구조라는 관점에서

다시 재구성한다는 시도, 도전인셈이다.

 

 

 

독해공부를 할때 어떤 강사는 <작문, writing>의 문장전개방식을 생각하면서

공부할것을 추천한다.

그런 이유는 단락독해를 할때 그 단락의 주제전개방식이 우리가 writing을 할때 문장구조를

짜맞추는 전개방식과 흡사하기 때문이다.

즉, 작문을 잘하는 사람이 독해도 더 잘할수있다는 주장이다.

 

 

주절을 말하고 다음에 어떤말을 이어서 말하거나 글로 표현을 해야 하는가?

-------> 앞에서 말한 주제에 대한 보충정보, 시간, 장소, 목적, 이유등의 보충정보, 즉, <부사적정보>를

덧붙여 나열하는게 자연스럽다.

아니면, 

앞에서 말한 <명사>에 대한 설명, 수식어를 고민할것이다.

이런 명사다음에 그 명사를 꾸며주고, 수식애주는 것들을 우리는 [형용사적수식어, 관계사절]이라고

말한다.

 

이렇게 우리가 말을 하거나 글을 쓸때는,

주절과 그 주절에대한 보충정보로서 종속절을 조립해서 문장을 만든다는 

미국인의 언어감각, 혹은 영어스타일을 잘 알고 있어야 한다는 것이다.

그런 미국인의 사고방식을 기반으로 해서,

좀더 이론적으로 분석해서 만든것이,

<문법구조 중심의 영어학습법이다>

그 다음에,

문장을 만드는 원리는

독해지문을 접근하는 원리로 발전하게 된다.

 

 

 

 

<기본문장> + [ 목적, 시간, 장소를 말하는 전명구나 부정사, 부사절을 생성해본다]

 

<기본문장> + [ 이유, 원인, 결과를 나타내는 분사구, 부정사구, 부사절을 덧붙인다]

 

<기본문장> + [관계사절 / ~ing/ ~ed/ to V~~ -----]

 

<주절, 혹은 기본문장> 다음에  [부사적 정보]를 나타내는 부사절/부사구등을

조립해서 문장을 길고 복잡하게 만드는게 

가장 기본적인 문장구조가 된다.

이런 기본 문장구조도 예전의 문법책의 <5형식문형>구조의 학습범위를 벗어나는 것이다.

한국사람이 영어를 못하는 이유중의 하나가,

5형식문형에만 매몰되어 문장구조가 더 길어진 형태를 제대로

이해하고 분석하지 않아서이다.

 

 

 

Ex)

Frank applied to several universities /

// ?? [ ~하기 위해서 / 목적 / to부정사 ]

to complete his Ph.D. in experimental physics.

 

 

He loved music and was accomplished  enough  /

as a flutist that

his brother and many friends thought he could have played professionally.

 

 

[During his first year at Caltech], Frank met Jackie Quann,

a twenty-four-year-old French-canadian woman

[who was studying economics at Berkeley.]

//

//  문장구조 ---> 

// [ 시간/ 부사구 ] , < S+V~ ~~> + [동격구] + [ 관계사절 / 형용사패턴 ------ ]

//

//   during his first year at Berkeley ~~ [  대학 1학년 시절에 ]

//   she was studying economics at Berkeley [그녀는 경제학을 전공하고 있었다]

//

//

 

 

 

 

 

 

 

 

 

주절과 종속절을 논리적으로 판단하고, 경우의 수에 맞게 다양한 예문을

공부한다.

종속절은 명사절, 형용사절, 부사절로 구성되고, 

각각의 경우에 <전명구, 부정사구, 관계사절, 부사절>등등에 대한 암기와 

예문을 정리하면서 암기를 많이 해서 자신의 영어자산을 많이 가질수 있도록 노력해야한다.

 

결론은,

<영어실력은 무조건 많은 단어와 문장을 암기해야 발전한다>는 것이다.

 

<영어실력은 같은책을 10회독한다는 마음가짐으로

무한반복해서 몸으로 체득하고 각인하는 효과를 가질때

자연스럽게 영어식 감각이 몸에 체화되기 시작하기때문이다>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

# 성문종합영어를 졸업하고, 좀더 현실적인 문장구조학습법을 찾아보자

 

 

한국사람들은 영어를 잘하고 싶은 의욕이나 열정이 없다.

시험문제를 푸는 스킬이나 점수를 따서 합격을 하기 위한 의무적인 언어학습은

너무나 재미없는 인생이다.

정말,

영어를 사용해서 말하고 토론하고 영어로 유명한 소설가(스티븐킹, 이민진, 리차일드)의 생각을

알고샆다는 열정이 없다면,

솔직히 왜 영어를 하는가 ? 의문이 드는것이다.

유튜브의 무한한 가능성과 아마존에서 영어원서를 사면 2주만에 

책이 배송되는 놀라운 시대에 살고있지만,

왜 열정이 없는가 ?

 

 

외국인회사에 취업하거나, 프로그래머로 캐나다,호주, 영국에 가서 일할수 있는

출발점은 영어실력을 갖추는 것이다.

우선 <토플, 아이엘츠로 점수를 만들고>

실제 영어로 토론, 영어강의 수강이 가능하고, 영어원서를 읽을수 있는

현실적인 실력을 만들자.

그리고 이 좁은 대한민국에서 벗어나 자유로운 노마든의 기술자로서 외국에서

일거리를 찾아보자.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) 문장구조, 의미단위, 패턴찾기,....

 

문장구조는 2가지 가장 핵심적인 구조를 가진다.

a. 문장 = <기본문장> + [부사적수식어]

b. 명사를 꾸미거나 수식하는 것을 [형용사적수식어 / 전명구, 분사구, 관계사절] 이라고 한다.

 

문장구조의 2개의 핵심패턴을 가지고 독해지문을 읽어가는 연습을 하자.

기본문장/주절을 수백개를 연습해서 기본적인 문장을 준비해둔다.

그리고, 종속절을 다양하게 만드는 스킬과 암기는 꼭 필요한 준비작업이다.

 

 

 

 

 

 

 

/*******************************************************

< 뉴욕타임즈에서 인용한 기사문이다. 원문을 읽고싶으면 그 신문사 홈페이지로

가세요>

 

 

 

 

 

Why Israel Is Acting This Way


( Oct. 14, 2023 By Thomas L. Friedman )



With the Middle East on the cusp of a full-lown ground war, I was thinking on Friday morning about how Israel’s last two major wars have two very important things in common: They were both started by nonstate actors backed by Iran — Hezbollah from Lebanon in 2006 and Hamas from Gaza now — after Israel had withdrawn from their territories.
And they both began with bold border-crossing assaults — Hezbollah killing three and kidnapping two Israeli soldiers in 2006 and Hamas brutally killing more than 1,300 and abducting some 150 Israeli civilians, including older people, babies and toddlers, in addition to soldiers.
That similarity is not a coincidence. Both assaults were designed to challenge emerging trends in the Arab world of accepting Israel’s existence in the region.
And most critically, the result of these surprise, deadly attacks across relatively stable borders was that they drove Israel crazy.

 

 

 

 

 

 

With the Middle East

on the cusp of a full-lown ground war,

I was thinking on Friday morning

about how Israel’s last two major wars have two very important things in common:

 

 

They were both started by nonstate actors backed by Iran

— Hezbollah from Lebanon in 2006

and Hamas from Gaza now —

after Israel had withdrawn from their territories.

 

 


And they both began with bold border-crossing assaults

— Hezbollah killing three and kidnapping two Israeli soldiers

in 2006

and Hamas brutally killing more than 1,300

and abducting some 150 Israeli civilians,

including older people, babies and toddlers,

in addition to soldiers.

 

 


That similarity is not a coincidence.

Both assaults were designed to challenge emerging trends

in the Arab world of accepting Israel’s existence in the region.

 


And most critically,

the result of these surprise,

deadly attacks across relatively stable borders was

that they drove Israel crazy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



In 2006, Israel essentially responded to Hezbollah: “You think you can just do crazy stuff like kidnap our people and we will treat this as a little border dispute. We may look Western, but the modern Jewish state has survived as ‘a villa in the jungle’” — which is how the former Israeli prime minister Ehud Barak described it — “because if push comes to shove, we are willing to play by the local rules. Have no illusions about that. You will not outcrazy us out of this neighborhood.”

So the Israeli Air Force relentlessly pounded the homes and offices of Hezbollah’s leadership in the southern suburbs of Beirut throughout the 34 days of the war, as well as key bridges into and out of the city and Beirut International Airport. Hezbollah’s leaders and their families and neighbors paid a very personal price.

 

 

 

 

In 2006, 

Israel essentially responded to Hezbollah: 

“You think you can just do crazy stuff like kidnap our people 

and we will treat this as a little border dispute. 

 

 

We may look Western, 

but the modern Jewish state has survived as ‘a villa in the jungle’” 

— which is how the former Israeli prime minister Ehud Barak described it 

— “because if push comes to shove, 

we are willing to play by the local rules. 

 

 

Have no illusions about that. 

You will not outcrazy us out of this neighborhood.”

 

 

So the Israeli Air Force relentlessly pounded the homes 

and offices of Hezbollah’s leadership 

in the southern suburbs of Beirut 

throughout the 34 days of the war, 

as well as key bridges into and out of the city 

and Beirut International Airport. 

 

Hezbollah’s leaders and their families 

and neighbors paid a very personal price.

 

 

 

 

 

 


The Israeli response was so ferocious that Hezbollah’s leader, Hassan Nasrallah, said in a now famous interview on Aug. 27, 2006, with Lebanon’s New TV station, shortly after the war ended: “We did not think, even 1 percent, that the capture [of two Israeli soldiers] would lead to a war at this time and of this magnitude. You ask me, if I had known on July 11 … that the operation would lead to such a war, would I do it? I say no, absolutely not.”
Indeed, since 2006, the Israel-Lebanon border has been relatively stable and quiet, with few casualties on both sides. And while Israel did take a hit in terms of its global image because of the carnage it inflicted in Beirut, it was not nearly as isolated in the world or the Middle East over the short term or long run as Hezbollah had hoped.

( to be continued )

 

 

 

 

 

 

 

The Israeli response was so ferocious 

that Hezbollah’s leader, Hassan Nasrallah, 

said in a now famous interview on Aug. 27, 2006, with Lebanon’s New TV station, 

shortly after the war ended: 

 

 

“We did not think, even 1 percent, 

that the capture [of two Israeli soldiers] would lead to a war 

at this time 

and of this magnitude. 

 

 

You ask me, if I had known on July 11 … 

that the operation would lead to such a war, 

would I do it? I say no, absolutely not.

 

 


Indeed,

since 2006,

the Israel-Lebanon border has been relatively stable

and quiet,

with few casualties on both sides.

 

 

 

And while Israel did take a hit in terms of its global image

because of the carnage it inflicted in Beirut,

it was not nearly as isolated in the world

or the Middle East over the short term

or long run

as Hezbollah had hoped.

( to be continued )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*****************************************************************/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

...

---------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------

 

#  영어로, 말이나 글을 시작할때  어떤순서로 문장을 출발시키는가 ?

 
 


 
 
(1) 문장의 개념을 파악하자
문장패턴학습의 소개,.....

문장 = <기본문장/5형식문형> + [형용사적수식어 --- ]  + [ 부사적수식어 --- ]

 
(2) 기본문장, 형용사패턴, 부사패턴등의 청크단위를 만드는 방법을 공부하자.
크라센교수가 말했듯이 <항상 리딩학습이 유일한 영어공부의 전부이다>라는 말을
숙지하자.
 
(3) 주절과 종속절의 관계를 연구하자
주절과 종속절을 구분한다.
종속절을 만드는 명사절, 형용사절, 부사절을 공부한다.
 
(4) 종속절을 병렬, 압축하고 확장해서 준동사구로 만드는 스킬을 공부한다

<준동사구>는 종속절을 압축해서 표현하는 기술을 공부하는 단계이다.
부정사구, 분사구, 동명사구나 전명구등은 종속절이 압축되어서 만들어진다.
 
(5) 끊어읽기, 씨쏘러스, 그리고 영어문장의 6군데의 자리/위치
영어문장은 위치언어이다. 그리고 영어단어는 문장속에서 <6군데의 자리,위치>를
항상 가진다.
 
 

 

 

 

 

 


 
 
/**************************************************************************
 
**** 리딩학습, 독해를 할때 가장 중요한것은
<누가 / ~했다> <무엇은 / 무엇이다> 라는 주제, 6하원칙, 중심생각을 빨리 
찾아내는 감각을 연습해야 한다는 것이다.
그리고 <청크, 의미단위로> 덩어리로 짤라서 읽는 연습을 해야 한다.
 
***********  독해공부를 할때,
하프모고나 영어원서, 독해교재, 구문독해를 공부할때
<독해스킬을 준비해서 세밀하게 단계적으로 전문 독해훈련을 해야 한다>
(1) 스키밍, 스캐닝, 끊어읽기, 어순법칙등의 독해스킬로 전체 단락독해를 한다
(2) 종속절이나, 부사구, 형용사절등은 건너뛰고,
주절을 중심으로 글의 주제파악을 하는 속독을 해본다.
(3) 표현, 모르는 단어, 구동사, 논리적관계등을 문법책을 이용해서 분석하자
(4) 다시 본문을 읽으면서 속도감있게 독해하는 연습을 반복한다

 

 

 

 

 

When Peters displayed an interest in physics, Oppie encouraged
him to take a course in the subject at Berkeley. He proved to be a talented

student and, despite his lack of an undergraduate degree, Robert got him
enrolled in Berkeley's physics graduate program. Peters soon became
Oppenheimer's designated note-taker in his course on quantum mechanics
and wrote his thesis under Oppie's supervision. Not surprisingly, Oppie and 
Jean Tatlock frequently socialized with Hannah and Bernard Peters.
Although the couple always insisted that they never joined the Communist
Party, their politics were clearly left-wing. By 1940, Hannah had a private practice
in a poverty-stricken district of downtown Oakland, and this experience "strengthened
a conviction that had been growing for some years, namely that adaquate medical
care can only be provided by a comprehensive health insurance scheme with 
federal backing." Hannah also insisted on racial integration in her practice,
accepting black patients at a time when few other white physicians did so.
Both views stamped her as a radical ---- and the FBI concluded that
she was a member of the CP.
 
 

****************************************************************************************************/
 

 

 

 

<독해지문을 온전히 내것으로 만든다는 것은,

그 내용을 완전히 자신의 말이나 글로 소화해서 표현할수 있다는 것이다.>

<그래서, 독해지문을 압축하거나 패러프레이징하는 연습을 임용고시 준비하는

학생들은 많이 하는게 유리한 것이다>

Oppie encouraged him to take a course in the subject.

He is a talented student and Robert got hime enrolled in the physics graduate program.

Peters became Oppenheimer's favorate student and wrote his thesis later.

Oppie and his wife socialized with Hannah and Peters.

By 1940, Hannah had a private practice and

this experience reinforced a conviction that had been growing for some years.

She also insisted on racial integration in her practice, 

accepting black patients.

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

...

----------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+ Recent posts